Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

GÁSPÁR SÁNDOR A LEGNEHEZEBB DÖNTÉSEIT VILLÁMGYORSAN HOZTA MEG

2009.07.31
A legmegátalkodottabb színházkerülő is ismeri, és fejet hajt előtte, mert mindig sikerül bizonyítania, hogy az emberi történetek, érzelmek, indulatok izgalmas témák maradnak, akármilyenek is. Őt nézve mindig eszünkbe jut az örök tétel, miszerint a tragikum és a komikum egy tőről fakad. Gáspár Sándor a nézők kedvence, de leginkább azért, mert szerény, megszólítható, s „olyan, mint mi”. Ismerősként mozog Gyulán. Játszott már itt, most azonban felolvasni jött.
Gáspár Sándor

Gáspár Sándor (1956, Szentes) A Színház-és Filmművészeti Főiskolán 1979-ben diplomázott, majd a Vígszínházhoz szerződött. 1983-tól a Katona József Színház tagja volt, 1987-től szabadúszó. 1993-ban egyik alapítója volt a rövidéletű Törőcsik Mari Művész Színházának, majd a Kelemen László színkörnek. 2000-től az Új Színház tagja. Az egyik legfoglalkoztatottabb magyar színész, klasszikus és kortárs színművek sokoldalú jellemábrázolója. Számos színpadi és filmes alakítása közül a közönség körében az Üvegtigris 1-2. egyik főszerelőjeként vált különösen kedveltté. Művészi munkáját 1986-ban Jászai Mari-díjjal ismerték el, 1991-ben a Filmkritikusok B. Nagy László díját kapta meg, 1995-ben övé lett a Gyulai Várszínház nívódíja, 1996-ban Greguss-díjjal jutalmazták, 1997-ben Kelemen László-díjban részesült, 1999-ben érdemes művész lett, idén pedig a Kossuth-díjat vehette át.

Térey János Jeremiás avagy az Isten hidege címet viselő darabja egy olyan képzeletbeli, vidéki városban játszódik, ahová egy onnan elszármazott ember – jelen esetben parlamenti képviselő –  tér vissza, s járja végig élete előző korszakának színhelyeit.  Ön nem idegen a környéken. Gyulán is többször játszott, Békéscsabán is – a testvére révén – gyakran megfordul, s talán időnként még szülővárosába, Szentesre is visz útja, ami szintén nincs innen messze. Önnek vannak ilyen utazásai? Bár úgy képzelem, hogy az otthonról hozott értékrendje jelen idejű.

Az utazás és a jelenidejűség nem biztos, hogy egymásnak ellentmondó fogalmak. Pontosan azért, mert – mint ahogy említette – egy elég erős értékrendet kaptunk a szüleinktől. Ezáltal ezek az utazások törvényszerűen előhívódnak. Mondhatom, hogy egy középkorú férfinek számot kell adni bizonyos elvégzett vagy nem elvégzett dolgokkal, és ez ebben a darabban is nagyon fontos kérdés, mint ahogy azok a jövőbeli tervek is, amit az ember még kötelességként, feladatként várhat, mind ennek tükrében képzelhető el.

• Vagyis gyökerek nélkül nem lehet előre lépni.

Pontosan. S nagyon tetszik nekem, hogy ez a darabbeli férfi anélkül, hogy tudatosan vagy programszerűen készítené elő múltbeli találkozásait, egy tökéletesen ösztönösen és magától értetődő ötlettől vezérelve felhívja őket. És ez benne a szépséges fájdalom, hogy minden létező kapcsolata – szerelmi és családi szálak –, a szeretet mellett mindegyik csupa-csupa lelkiismeret-furdalás. S azt gondolom, hogy az ember nem feltétlenül azért érez ilyet, mert folyamatosan okot ad a lemaradásra, hanem egyszerűen azért, mert bennünk van az a fajta tettvágy, hogy mindig jobbat, minőségibbet szeretnénk. Ami természetesen – emberek lévén – nem megy hibák nélkül.  Tehát nekem a darabban ez tetszik. Ez a fájdalmas önirónia, irónia, amivel a szerző ezt a várost – adott esetben Debrecent – ostorozza, de ugyanakkor óriási szeretettel és felelősséggel viszonyul hozzá. Nekem, az én privát és szakmai életemben sikerült az otthonról hozott értékrendemmel folyamatosan szinkronban maradni, akárhova vetett is a Jóisten. Máig az adja a vezérfonalat a dolgaim megoldásában.

Ez az, amit hitelességnek nevezünk.

Így van. Nem hiszem, hogy segítene bármi másfajta világkép, ami a személyiség felvásárlásával járna. Ez tévedés. Alapjaiban bármennyire is szakmai kérdésként kell – és fontos is – kezelni, a személyiség megkerülhetetlen, mert ezen keresztül kapnak hitelt az alakítások. A sokféleségben könnyű megtalálni a közös hangot anélkül, hogy az ember feladná magát. Amikor pedig ütközések vannak, ami törvényszerű, és az ember igazságérzete nem engedi, hogy alámenjen bizonyos dolgoknak, mert úgy érzi, hogy saját elveit, azaz saját személyiségét kellene feladni, akkor azokat meg kell harcolni. Mert ezek a harcok olyan döntések, amik minősítenek. Akár magánéletben merül fel a kérdés, hogyan tovább, kivel tovább, akár a színházi életben, hogyan tovább, kivel tovább, hol? Ezeket a döntéseket, mert nyilvánvalóan lehet hibásan is dönteni, hiszen emberek vagyunk, hosszútávon egyfajta rálátással tudjuk értékelni. Én például a legnehezebb döntéseimet villámgyorsan hoztam meg. Pontosan azért, mert úgy éreztem, hogy mielőtt még bővebben kielemezném a problémámat, ki kell lépnem a hurokként fojtogató helyzetből. Méghozzá úgy, hogy közben egyáltalán nem tudtam, mi vár rám. Ez nyilvánvalóan egy kockázat, de ha visszagondolok ezekre a majdhogynem felelőtlennek tűnő lépéseimre, nagyon fontosak voltak, és megérték, mert gazdagabb lehetőségek nyíltak ki, mintsem maradva a hurokban, szép lassan egy kiégett, cinikus ember lettem volna, és nagy valószínűség szerint nem tudnék most ilyesmiről beszélni magának.

Ezek a szakmai, gyakorlati váltások afféle Kierkegaard-i filozófiai döntések, mint ahogy a „Vagy-vagy”-ban is maga a választás a fontos, bármi legyen is a következmény?

E kiélezett szituációk uralása vagy csak kezelése már önmagában mélyebbé teszik az embert. Nem hiszek a folyamatos egy helyben történő minőségi munkában. Nagyon sok inspiráció kell, mert nagyon sok dolog – a legjobb szándékunk ellenére – óhatatlanul ránk tapad, ha bizonyos helyzetekben nem tudjuk próbára tenni magunkat. És ezek a próbatételek képesek lerángatni a rozsdát, ami nem csak idegrendszerünkre vonatkozik, hanem lelkületünkre és fizikumunkra is. Tehát azt gondolom, hogy minden egyes döntés egy újabb szférát ad az embernek.

Így mélyül el a tapasztalás és így kerülhető el a színészi rutin, ha jól gondolom.

Így van. Én nem akarok kamaszlélekkel közlekedni a világban vagy úgy tenni, mintha harminc lennék. Nem akarom a hajamat festeni vagy sárgára égetni magam a szoláriumban, mert ez a modor, póz úgy lógna rajtam, mint tehénen a gatya. Szeretnék szinkronban maradni a korommal. Úgy, ahogy vagyok. A mi pályánkon, ha egymást másolnánk, az azonnal kiderülne, mint ahogy más tapasztalataiból sem tanulhatunk. Ha a rutint használnánk, nem lehetnénk hosszú távon hitelesek. Mindent magunkban kell megérteni és feldolgozni. Hiszen azért tudunk annyi dologra nyitni lélekben, intellektusban. Sajnos már vannak velem egykorú – kicsivel idősebb vagy sokkal fiatalabb – kollégáim, akik már nem élnek, és kiknek a hiánya nagy-nagy fájdalommal van bennem, mert különleges kötődésem volt hozzájuk. Ha csak Bubik Pistára gondolok, Ternyák Zolira vagy Balkay Gézára… Szomorú a sor, úgyhogy tovább nem is sorolom. Ezt csak azért említem, mert ezekből a fájdalmakból sem tudok tapasztalatot venni.

A klasszikus példa szerint a királyt nem a fején lévő koronáról ismerni fel a színpadon, mert jelentősége a többiek hozzá való viszonyulásában nyilvánul meg. Úgy gondolom, hogy egy elismerés súlya is a közönség, a kollégák tekintetében mérhető…

Rendkívül nagy megtiszteltetésnek éltem meg és élem a mai napig a Kossuth-díjat. Egyébként a munkáimban a kollégáimmal való kapcsolataimban, színházi, filmes cselekedeteimben egyáltalán nem befolyásol, se oda, se vissza. Ez engem nem határoz meg egy következő munkámban, mert megy tovább az élet, s továbbra is rágjuk, gyűrjük magunkat ahhoz a dologhoz, amiről azt gondoljuk, hogy helyes és jó, és ami a közönség számára élvezetes lehet.

Apropó élvezetesség: rebesgetik, hogy ez a nyár már talán az Üvegtigris 3. forgatásával is színesedik…

Idén nyáron még nem kezdjük el, mert még nem készült el a forgatókönyv. Így egyelőre a jövő nyár tűnik biztosnak. Ha jövő nyáron ilyenkor újra megkérdez, már 100%-ban tudok rá válaszolni. 

 Cikk eredeti helye:

http://www.gyulaihirlap.hu/index.fcgi?rx=&menuparam_8=491

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Cozaar 50 Mg Without A Script MatMecone

(MatMecone, 2018.08.02 16:49)

Levitra Stripes Bestellen Ou Acheter Kamagra <a href=http://buyciali.com>order cialis online</a> Buy Flagyl Over The Counter Il Cialis Abbassa La Pressione